Субота, 25 Лис 2017, 1:26 PM
Вітаю Вас Гость | RSS
Головна
Меню сайту
Методичний портал
Перлини мудрості
Афоризми
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » 2017 » Вересень » 13 » Які вимоги ДСанПіНу слід тримати на контролі
9:05 AM
Які вимоги ДСанПіНу слід тримати на контролі

До початку нового навчального року навчальний заклад отримав Акт готовності. Чи достатньо цього, щоб уникнути проблем під час перевірки? Які питання потрібно контролювати постійно, щоб і діти, і дорослі були у безпеці, а керівник — не підпав під адміністративну чи іншу відповідальність?

Більшості порушень, що виявляють під час перевірок, можна запобігти, якщо своєчасно проконтролювати чи дотримано вимог, встановлених нормативними документами.

Одним з основних документів, яких слід дотримуватися, є Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів (ДСанПіН 5.5.2.008-01). У ньому визначено, які умови навчання та виховання учнів мають бути у навчальному закладі, щоб це:

  • було безпечно для їх здоров’я;
  • підвищувало працездатність протягом навчального дня, тижня, року;
  • поліпшувало психофізіологічний розвиток;
  • зміцнювало здоров’я.

Щодня контролюють виконання санітарних правил і норм керівник і медичний персонал навчального закладу, а також відповідальна особа, призначена наказом керівника.

Розглянемо найчастіші порушення вимог ДСанПіН та порадимо, як їм запобігти.

Шкільна ділянка

Ділянка є невід’ємною частиною навчального закладу. Учні на свіжому повітрі навчаються, займаються спортом, відпочивають. Тому вона має бути безпечною. Озеленення шкільної ділянки сприяє естетичному, розумовому і фізичному вихованню дітей. Тож на ній мають бути зелені насадження: дерева, кущі, квіти.

Порушення

Висаджені рослини, що заборонені для навчальних закладів ДСанПіН; недостатньо зелених насаджень.

Заборонено (п. 2.8 ДСанПіН):

  • саджати колючі дерева і кущі — біла акація, глід, шипшина та ін.;
  • рослини з отруйними ягодами — «вовче лико», «бріонія», «сумах отруйний», рицина та ін.;
  • вирощувати гриби.

Використовувати внутрішній двір навчальних закладів для господарських потреб: як стоянку автотранспорту, для зберігання меблів, обладнання, макулатури, металобрухту, будівельних матеріалів тощо, — заборонено.

Для озелення обирайте рослини з різнокольоровими квітами. Від шуму захищатимуть рослини з густою, дрібнолистою кроною і значною кількістю гілок.

Які вимоги

Площа озеленення має становити 45-50% загальної площі ділянки навчального закладу.

Основою озеленення ділянки навчального закладу є декоративні дерева (хвойні і листяні з природної флори України й інтродуковані) та кущі. Їх оптимальний підбір дає змогу забезпечити необхідні матеріали для спостережень дітей і створити виразний декоративний ефект. Це можуть бути кущі форзиції, гортензії рожевої, голубої та білої, клематису і кампсису, півонії деревовидної та трав’янистої тощо.

Кущі, трав’янисті багаторічні та однорічні декоративні квітникові рослини необхідно підбирати так, щоб забезпечити їх цвітіння, починаючи з березня місяця, та повний цикл розвитку — від насіння до насіння. Наприклад, це можуть бути крокуси, проліски, маргаритки, тюльпани, нарциси, мускарі, гіацинти, птицемлечники, іриси, півонії, незабудки, маки, льон, гвоздики, іберіс, агератум, рябчик імператорський, троянди, цинерарії, матіоли, хризантеми літні, цинії, флокси, чорнобривці, айстри, жоржини, хризантеми осінні тощо.

Майданчики

Запорукою здоров’я учнів є їх фізична активність. Щоб учні не травмувалися під час занять фізичною культурою, ігор, подбайте про облаштування та оснащення спортивного та ігрового майданчиків.

Порушення

Фізкультурно-спортивна зона облаштована з порушенням вимог ДСанПіН. Покриття майданчиків нерівне. Тренажери заржавілі. Спортивне обладнання — погано закріплене. Футбольне поле — не «зелена оаза», а купи пилу і піску.

Майданчики не можна огороджувати канавами, облаштовувати дерев’яні або цегляні бровки. Не менше ніж на 2 м від майданчика не повинно бути дерев, стовпів, парканів та інших предметів.

Не можна проводити заняття на зволожених майданчиках.

Які вимоги

Покриття відкритих майданчиків має бути рівним і не слизьким, без пошкоджень.

Бігову доріжку облаштовують навколо футбольного поля. Вона має бути без бугрів, ям, неслизькою, продовжуватися не менше як на 15 м за фінішну позначку.

Ями для стрибків заповнені піском, розпушеним на глибину 20-40 см. Пісок чистий, розрівняний.

Пісок у ямі для стрибків можна змішати з тирсою.

Перед кожним стрибком пісок слід розрихлювати і вирівнювати. Для поштовху перед стрибком обладнане тверде покриття перед ямою.

Комбінований майданчик можна асфальтувати (бетонувати). Футбольне поле повинно мати трав’яне покриття. Ігрові майданчики, розміщені біля будівлі школи, засівають невисокою травою.

Спортивне обладнання має бути надійно закріпленим.

Навчальні кабінети: розміщення, оснащення

ДСанПіН визначено розміщення навчальних кабінетів для учнів тих чи тих класів. Також встановлено, як мають бути розміщені меблі у класній кімнаті. Обладнання шкільних приміщень має відповідати санітарно-гігієнічним вимогам, сприяти забезпеченню педагогічного процесу та проведенню позакласної навчально- виховної роботи.

Порушення

Навчальні кабінети розміщені з порушенням вимог ДСанПіН. Меблі не відповідають вікові учнів. Не закріплені шафи, вішалки, дошка.

Заборонено використовувати замість стільців лави і табурети.

Які вимоги

Класні кімнати (навчальні приміщення) для учнів 1-4-х класів розміщують на першому поверсі в окремому блоці, ізольовано від приміщень для учнів інших вікових груп.

Якщо в школі кабінетна система навчання, то кабінети у межах 1-2 поверхів розміщують так, щоб перехід у кабінет займав не більше 2 хв.

Кабінети з предметів, які найчастіше вивчають у школах, розміщують для 5-9-х класів на першому поверсі, для 10-12-х класів на третьому поверсі.

Оптимальна кількість кабінетів — 2-4 на один предмет (залежно від місткості школи). Всі інші лабораторії та кабінети розміщують на другому поверсі.

Навчальні приміщення не повинні бути прохідними, ізольованими від приміщень, що є джерелами шуму і запахів (майстерні, спортивні і актові зали, харчоблок тощо).

Меблі добрані відповідно до зросту дітей.

Різниця між ростовими групами становить — 15 см. У кожному класі (кабінеті) слід передбачати 2-3 розміри меблів з перевагою одного із них. Перевагу віддавайте меблям-трансформерам.

Шкільні меблі розставляйте в навчальних приміщеннях так, щоб ближче до дошки були менші розміри, далі — більші.

Освітлення

Особливу увагу звертайте на освітлення навчальних приміщень. Воно має бути природнім. Незалежно від розміщення вікон (збоку, зверху) світло має падати на робочі місця зліва. Оптимальний рівень природного освітлення забезпечується при верхньому і боковому освітленні приміщень. Заборонено облаштовувати навчальні приміщення так, щоб світловий потік був спрямований праворуч, спереду від учнів, крім майстерень з обробки металу, де повинен переважати правосторонній або прямий світлорозподіл. Природне освітлення має бути рівномірним і не створювати блиску.

Порушення

Брудні вікна. Недостатнє природне освітлення навчальних приміщень.

Які вимоги

Проконтролюйте, щоб зовнішню сторону вікон мили 2 рази на рік, а внутрішню — 2 рази на місяць. Світильники слід мити не рідше 1 разу на три місяці.

Подбайте, щоб у навчальних кабінетах висіли жалюзі або штори. Не розміщуйте на підвіконнях високі кімнатні рослини.

Із вересня до травня необхідно підвищувати рівень освітлення навчальних приміщень за допомогою штучного освітлення. Воно може бути забезпечено люмінесцентними лампами та лампами розжарювання з відповідною арматурою, яка повинна давати розсіяне світло, бути безпечною та надійною.

Освітлюючи приміщення люмінесцентними лампами, передбачте додаткове освітлення класної дошки спеціальними лампами зі світильниками несиметричного світлорозповсюдження; при освітленні лампами розжарювання — додаткові лампи.

Колір

Колір поверхні стелі, стін, меблів має бути жовтим, зеленим або бежевим (матових пастельних тонів). Стелю, верхні частини стін, віконні рами та двері слід фарбувати у білий колір. У кабінетах технічних засобів навчання ТЗН стіна, яка є фоном до екрану (телевізор, кінопроектор), має бути жовтою або бежевого кольору. Класна дошка повинна мати матову поверхню, пофарбовану в темно-зелений колір.

Порушення

Не дотримано вимог ДСанПіН щодо кольору стелі, стін, меблів. Матеріали, використані для оздоблення, не мають позитивних висновків державної санітарно-гігієнічної експертизи.

Які вимоги

Для реконструкції та ремонту приміщень навчального закладу обирайте матеріали, які мають позитивний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи.

Провітрювання

Класні кімнати та кабінети провітрюють до початку занять і після їх завершення, на перервах, а рекреації — під час уроків.

Порушення

Класні кімнати недостатньо провітрюють. Вологе прибирання роблять не щодня.

Які вимоги

Провітрювати приміщення навчального закладу слід протягом всього року. Тривалість наскрізного провітрювання визначають за погодними умовами згідно з таблицею.

Температура повітря вулиці, °С Тривалість провітрювання приміщень, хв
на малих перервах на великих перервах і між змінами
від +10... до +6 4-10 25-35
від +5... до 0 3-7 20-30
від 0... до –5 2-5 15-25
від –5... до –10 1-3 10-15
нижче -10 1-1,5 5-10

Слід стежити за тим, аби учні самовільно не відчиняли вікна, не сиділи на підвіконнях і не виглядали у розчинені вікна.

Спортивний зал

Спортивний зал розміщують на першому поверсі. Його розміри передбачають виконання програм з фізичного виховання і можливості організації позаурочних спортивних занять.

Використовувати актовий зал як спортивний не рекомендується.

Порушення

Незадовільний стан спортивного залу, пошкоджене, не закріплене спортивне обладнання, інвентар. Спортивне обладнання не відповідає віку учнів.

Які вимоги

Перед початком уроку вчитель має переконайтися у безпечності спортивного обладнання, інвентарю, надійності закріплення обладнання, відповідності його санітарно-гігієнічним нормам.

У спортивному залі площею до 288 м2 допускається одночасне заняття не більше ніж з одним класом.

Їдальня

У загальноосвітніх навчальних закладах для учнів 1-12-х класів організовують одноразове харчування (сніданок). За бажанням батьків дітям можуть надавати гарячі обіди. Для учнів початкових класів, які відвідують групи продовженого дня, рекомендують триразове харчування (сніданок, обід і підвечірок). При харчоблоці має бути список учнів, які знаходяться на диспансерному обліку і потребують дієтичного харчування.

Порушення

Немає умов, щоб діти помили руки перед їжею. Часто немає не лише гарячої, а й холодної води.

Не створені умови для миття посуду.

У буфеті продають заборонені продукти харчування: розчинні кавові напої, газовану воду та солодощі зі штучними барвниками.

Які вимоги

Обідній зал обладнують столами на 4-6-10 місць і стільцями або табуретами.

Столи мають бути з гігієнічним покриттям, що легко миється, стійким до дії гарячої води і дезінфікувальних засобів.

Створіть умови, щоб перед їжею учні могли помити руки.

Посуд слід мити у приміщенні харчоблоку в декількох ваннах: окремо для столових приборів, тарілок, стаканів. Полоскати — під проточною водою. Помиті ложки і виделки прожарювати у духових шафах.

Проконтролюйте, щоб у буфеті не продавали сухарики, чіпси, «Мівіну» та інші продукти харчування, що містять харчові домішки, синтетичні барвники, консерванти, підсолоджувачі, смако-ароматичні домішки, глутамат натрію тощо.

Медичні працівники школи мають щодня контролювати якість продуктів, що надходять в їдальню, умови їх зберігання, дотримання термінів реалізації та технології приготування страв, санітарно-протиепідемічний режим харчоблоку, виконання меню.

Не можна використовувати приміщення харчоблоку, їдалень, роздаткових, буфетів не за призначенням.

Туалети

Особливу увагу звертайте на дотримання чистоти у туалетах. Адже питання облаштування шкільних туалетів — це не лише питання санітарних норм, а передусім питання людської гідності. Школа має бути територією комфорту для дітей.

Порушення

Туалети для учнів початкових класів неоснащені. Немає кабінок для старшокласників. Не регулярно прибирають.

Які вимоги

У туалетах для дівчаток одна кабіна має бути з дверима і засувкою, інші — з дверима висотою 1 м на відстані від підлоги 0,2 м.

У туалетах для учнів 1-4-х класів мають бути дитячі унітази.

Перевіряйте, щоб туалети прибирали після кожної перерви з використанням дезінфікувальних засобів.

Отже, дбайте про здоров’я та повсякденну безпеку дітей! Привчайте молодь до здорового способу життя, формуйте в неї культуру самообслуговування і безпечної поведінки, гігієнічні навички. Докладайте всіх зусиль, щоб забезпечити належне утримання шкільних будівель і споруд, правильне і безпечне використання обладнання і устаткування, постійно перевіряйте їх технічний стан. Це створить умови для безпечного навчання та виховання школярів і безпечної праці педагогічних працівників і обслуговуючого персоналу.

Матеріали використані з журналу Практика управління закладом освіти 

Категорія: На допомогу керівнику | Переглядів: 87 | Додав: ZAVRMK | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Цей день в історії

Copyright MyCorp © 2017
Конструктор сайтів - uCoz