Спільне викладання в інклюзивному класі: метод. матеріали. /Укладач – Софій Н. З., – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 70 с.
Запропоновані методичні матеріали – це конкретні практичні поради та рекомендації вчителям про спільне викладання в інклюзивному класі: з чого варто починати, як розподілити обов’язки зі своїм партнером, як спільно працювати над розробкою індивідуальної програми розвитку дитини, як проводити моніторинг прогресу дітей, як вибудовувати взаємини з батьками та ін. Подаються різні варіанти спільного викладання, їх переваги та недоліки; особливий акцент робиться на необхідності розвитку соціальних навичок у школярів, вихованні дружніх взаємин і позитивної «Я-концепції», наповненні навчальної атмосфери радістю та добрим настроєм.
Матеріали адресовано педагогам, керівникам загальноосвітніх навчальних закладів, викладачам системи вищої педагогічної освіти.
Індивідуальна програма розвитку
У методичних матеріалах представлено відповіді на ключові запитання, які найчастіше ставлять педагоги, фахівці й батьки при складанні та реалізації індивідуальної програми розвитку, описано різні види команд, які надають підтримку дітям з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього простору.
Матеріали районного семінару (20.04.2016 р.): "Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Перші кроки. Досягнення та проблеми."
- Буклет Матроського НВК з планом районного семінару
- Організація навчання дітей з особливими освітніми потребами в Матроському НВК (Стоянова Л.М., в.о.директора Матроського НВК)
- Психологічний супровід інклюзивного навчання (Соловйова Т.Б., практичний психолог Матроського НВК)
- Співпраця учителя та асистента учителя (Лапановська Н.А., вчитель початкових класів Матроського НВК)
- Основні напрями діяльності асистента учителя (Коваль О.С., асистент учителя Матроського НВК)
Корисна література :
У навчально-методичному посібнику «Архітектурна доступність шкіл» викладено матеріали з теоретичних та практичних питань забезпечення архітектурної доступності навчальних закладів. Матеріали посібника розраховані на широке коло фахівців, які працюють у сфері впровадження інклюзивного навчання.
Під інклюзивним навчанням розуміють такий навчально-пізнавальний процес, у який включені всі, в тому числі і діти з інвалідністю. У нашій системі освіти склалося так, що діти з інвалідністю незалежно від «тяжкості» порушення перебувають за межами шкільного процесу і не можуть навчатися на рівні зі своїми однолітками у загальноосвітніх школах. Чому? Адже в більшості випадків «інвалідність» не є перешкодою на шляху до отримання повноцінної освіти.
Розглядаючи освіту дітей з інвалідністю як своєрідний засіб, який сприяє визнанню в людях відмінностей та складає частину виховання громадянських почуттів, ми розуміємо, що такий досвід отримання освіти цією групою дітей залежить від багатьох чинників. І насамперед — від доступності транспорту, шкільних приміщень, обладнання, програмного забезпечення і надання, у випадку необхідності, відповідної технічної допомоги.
Даний навчально-методичний посібник підготовлений у межах діяльності українсько- канадського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні» з метою допомогти адміністрації та колективу шкіл у вирішенні питань архітектурної доступності при плануванні ремонту або реконструкції приміщень.
У посібнику надані рекомендації про те, як саме можуть бути облаштовані вестибюлі, туалетні кімнати, приміщення та спортивні майданчики для комфортного та безпечного перебування в них дітей з інвалідністю/особливими потребами.
Ми сподіваємось, що інформація викладена в цьому виданні, допоможе зробити навчальні заклади такими, в яких діти з інвалідністю зможуть здобувати знання разом із своїми однолітками, і не будуть «відірвані» від своїх сімей через необхідність навчатися в інтернатах.
Організація інклюзивного навчання
Інклюзія в освіті. Інклюзивний навчальний заклад. Індекс інклюзії
Нормативне забезпечення
"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти" (наказ МОН № 912 від 01.10.10 року)
"Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах" (наказ МОН від 09.12.2010 р. № 1224)
"Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах " (акт Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. N 872)
„Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963” (введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням)
"Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12
"Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання" (Лист Міністерства 1/9-529 від 26.07.2012)
"Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання" (Лист МОНмолодьспорт від 02.01.2013 р. № 1/9-1)
"Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах" (лист МОНмолодьспорт від 02.04.2012 р. № 1/9-245)
Методичні рекомендації:
І.В.Луценко. Індивідуальна програма розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: презентація
Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у навчальних закладах
Основні поняття пов’язані з інклюзивною освітою
Розбудова системи інклюзивного навчання
Розвиток рухів зап’ястя та пальців рук
Основні напрямки корекційної роботи з дітьми, які мають вади слуху
Корекційна спрямованість індивідуального навчання
Обстеження вчителем учнів, які навчаються індивідуально
Деякі аспекти навчання дітей молодшої школи з вадами розумового розвитку
Вимоги до психолого-педагогічної характеристики учня
Організація індивідуального навчання
Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах
"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти" (наказ МОН № 912 від 01.10.10 року)
"Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах" (наказ МОН від 09.12.2010 р. № 1224)
"Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах " (акт Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. N 872)
„Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963” (введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням)
"Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12
"Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання" (Лист Міністерства 1/9-529 від 26.07.2012)
"Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання" (Лист МОНмолодьспорт від 02.01.2013 р. № 1/9-1)
"Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах"(лист МОНмолодьспорт від 02.04.2012 р. № 1/9-245)
Методичні рекомендації:
Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у навчальних закладах
Основні поняття пов’язані з інклюзивною освітою
Розбудова системи інклюзивного навчання
Розвиток рухів зап’ястя та пальців рук
Основні напрямки корекційної роботи з дітьми, які мають вади слуху
Корекційна спрямованість індивідуального навчання
Обстеження вчителем учнів, які навчаються індивідуально
Деякі аспекти навчання дітей молодшої школи з вадами розумового розвитку
Вимоги до психолого-педагогічної характеристики учня
Програмно-методичне забезпечення корекційної та інклюзивної освіти
“Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку” затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2004 № 848
Навчальні програми для дітей дошкільного віку з особливими потребами
Програмно-методичний комплекс “Програма розвитку незрячих дітей від народження до 6 років”
Навчальні програми для глухих дітей дошкільного віку