Доопрацьований Комітетом з питань науки і освіти до повторного першого читання проект закону «Про освіту», реєстраційний № 3491-д від 04.04.2016, внесений народними депутати України – членами Комітету Гриневич Л. М., Скрипником О.О., Литвином В.М., Кремінем Т.Д., Кириленком І.Г., 5 квітня 2016 року надано за поданням Комітету про розгляд Верховної Ради України.
З його текстом можна ознайомитись за посиланням: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=58639
ЦК Профспілки надано зауваження та внесено пропозиції до цього законопроекту Комітету та народним депутатам України, членам комітету, в листі від 29.03.2016 № 02-5/215 .
Незважаючи на вжиті заходи, включаючи безпосередню участь представників ЦК Профспілки в опрацюванні законопроекту у комітеті та озвучення позиції ЦК Профспілки під час засідання комітету, що викладена в зазначеному листі, в доопрацьованій редакції переважну їх частину не враховано.
Особливу стурбованість викликає неврахування зауважень про недопущення звуження державних гарантій щодо рівня оплати праці науково-педагогічних працівників, найнижчий посадовий оклад для яких передбачається у розмірі лише на 25 відсотків вище окладу педагогічного працівника за найнижчою посадою. ЦК Профспілки наголошено на необхідності встановлення найнижчого посадового окладу науково-педагогічного працівника – асистента кафедри, у 2 рази більшому від мінімального посадового окладу педагогічного працівника, що забезпечить науково-педагогічним працівникам рівень гарантій чинного закону.
Не унормовано визначення розмірів посадових окладів за кожною наступною посадою науково-педагогічного працівника та не встановлено гарантій щодо розмірів оплати праці спеціалістів закладів освіти, хоча ЦК Профспілки наполягав на введенні норми про підвищення посадових окладів науково-педагогічних працівників, а також спеціалістів закладів освіти за кожною наступною/вищою посадою чи кваліфікаційною категорією /кваліфікацією на 10%, як це передбачено для педагогічних працівників. Мінімальний розмір посадового окладу спеціаліста закладу освіти пропонується Профспілкою на рівні 2,5 мінімальних заробітних плат, що також орієнтовано на норми чинного закону.
Замість запропонованого ЦК Профспілки підвищення на 20 відсотків посадового окладу педагогічного працівника, який пройшов сертифікацію, передбачається встановлення у цьому розмірі доплати, що призведе до заниження розмірів доплат та надбавок, які визначаються від посадових окладів та ставок заробітної плати, оскільки доплати не формують нові їх розміри.
До складових робочого часу педагогічних працівників передбачається включення, крім навчальної роботи, також методичної та організаційної робіт, що загрожує запровадженню для вчителів, вихователів, викладачів, музичних керівників та інших педагогічних працівників 36 годинної чи більшої тривалості робочого тижня.
Не враховано позиції ЦК Профспілки про забезпечення педагогічних працівників сільської місцевості і селищ міського типу безоплатним користуванням житлом з опаленням і освітленням незалежно від їхнього доходу, виготовлення документів про освіту для осіб, які навчаються за державним замовленням за бюджетні кошти, матеріального забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних працівників, забезпечення харчуванням учнів 1-4 класів, а також 5-11(12) класів з малозабезпечених сімей, прийняття рішень щодо реорганізації або ліквідації комунальних закладів освіти лише за згодою територіальної громади, а також застереження щодо неприпустимості збільшення норми навчального навантаження педагогічних і науково-педагогічних працівників на одну ставку, недопущення зменшення педагогічним і науково-педагогічним працівникам доплат та надбавок за виконання різних видів педагогічної роботи, неприпустимість запровадження норми про прийняття на роботу педагогічних працівників за результатами конкурсного відбору тощо.
Незважаючи на наполягання спілчан щодо необхідності збереження норми про фінансування галузі освіти і обсязі 10 відсотків від ВВП, у законопроекті передбачено фінансове забезпечення у розмірі не меншому 7%. |