Впродовж підготовки та розгляду проекту закону «Про освіту», реєстраційний № 3491, що поданий Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України 19 листопада 2015 року, ЦК Профспілки працівників освіти і науки України вживав заходів для недопущення звуження законодавчо встановлених гарантій педагогічним, науково-педагогічним працівникам та спеціалістам закладів освіти в рівнях нормування, умов та оплати праці.
Як уже повідомлялося, спрямовано низку звернень до Голови Верховної Ради України, народних депутатів України, Комітету з питань науки і освіти, Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, Комітету з питань бюджету, Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, Комітету з питань економічної політики, керівникам депутатських фракцій політичних партій.
Відповідні зауваження та пропозиції ЦК Профспілки надано до проекту Рішення Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 25 листопада 2015 року «Про проект Закону України про освіту (реєстр. №3491 від 19.11.2015), внесений Кабінетом Міністрів України», в якому Комітет рекомендував Верховній Раді України повернути законопроект суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання. Доопрацьований з урахуванням зауважень і пропозицій, висловлених під час розширеного засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, законопроект подано до Верховної Ради України в новій редакції від 28 грудня 2015 року.
Із 30 грудня 2015 року законопроект знаходився на опрацюванні в профільному комітеті. За наслідками розгляду Верховною Радою України законопроекту на засіданні 18 лютого його знову передано на доопрацювання в Комітет для підготовки на повторне перше читання.
У низці редакцій законопроекту, з урахуванням багатьох пропозицій членів робочих груп з його опрацювання, мають місце різноманітні варіанти щодо гарантій в розмірах оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників.
Позиція ЦК Профспілки ґрунтується на закликах Європейського комітету профспілок освіти про необхідність забезпечення урядами країн гідної зарплати і пенсії вчителям, яка дозволить залучити в професію та утримувати найкращих і найбільш відданих професіоналів, а також вимогах учасників Всесвітнього форуму з питань освіти, проведеного ЮНЕСКО у 2000 році, які закликали уряди забезпечити фінансування освіти на рівні принаймні 7% ВВП до 2005 року та 9% ВВП до 2010 року.
Президія ЦК Профспілки, що відбулася 22 березня 2016 року, підтримує пропозиції деяких членів робочих груп з доопрацювання законопроекту щодо запровадження в законі норми про встановлення ставки заробітної плати асистента вчителя у розмірі 3-кратної величини мінімальної заробітної плати та визначення розмірів посадових окладів за кожним наступним (вищим) тарифним розрядом, включаючи посаду ректора, шляхом підвищення попереднього посадового окладу на 15%. Виходячи з розміру мінімальної заробітної плати на 1 січня 2016 року у сумі 1378 гривень, найнижчий розмір посадового окладу за такою посадою педагогічного працівника, як асистент вчителя, становитиме 4134 гривні, а за найбільш оплачуваною посадою, якою є ректор, він складатиме близько 22400 грн.
Разом із тим президія ЦК Профспілки відзначає, що механізм визначення розміру мінімальної заробітної плати, який ґрунтується на величині прожиткового мінімуму, споживчий кошик якого не переглядався з 2000 року, є непрозорим та схильним до ручного управління, особливо в сучасних соціально-економічних умовах.
На сьогодні розмір середніх посадових окладів педагогічних працівників, обчислений з розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду 1113 гривень, який на 265 гривень менший за законодавчо встановлену мінімальну заробітну плату, становить 2193 гривні, а науково-педагогічних – 3806 гривень. За даними Держкомстату середня заробітна плата працівників промисловості за січень-грудень 2015 року становила 4195 гривень. Тож середній розмір посадових окладів педагогічних працівників, що склався на грудень 2015 року, складає лише 52%, а науково-педагогічних працівників – 45% від гарантованого статті 57 закону «Про освіту» рівня.
Таким чином, президія ЦК Профспілки працівників освіти і науки України наполягає на врахуванні в законопроекті позиції ЦК Профспілки, що підтверджена особистими підписами понад 650 тисячами освітян, яка полягає у збереженні, як мінімум, гарантій держави на встановлення середнього розміру посадових окладів та ставок заробітної плати педагогічних працівників на рівні середньої заробітної плати працівників промисловості, а науково-педагогічних працівників – не нижче подвійної заробітної плати працівників промисловості та встановлення доплат спеціалістам закладів освіти до рівня середньої заробітної плати працівників народного господарства.
За умови збереження в новому законі «Про освіту» гарантій держави на встановлення середнього розміру посадових окладів та ставок заробітної плати педагогічних працівників на рівні середньої заробітної плати працівників промисловості, а науково-педагогічних працівників – не нижче подвійної заробітної плати працівників промисловості, розмір посадових окладів педагогічних працівників, обчислений виходячи з середньої заробітної плати працівників промисловості за 2015 рік на рівні 4195 гривень, становитиме залежно від посади від 3280 до 10680 гривень.
Президія ЦК Профспілки підтверджує доцільність застосування при встановленні гарантій щодо розміру оплати праці педагогічних, науково-педагогічних працівників і спеціалістів освіти найменш вразливих від суб’єктивізму показників, таких як валовий внутрішній продукт, середня заробітна плата у галузях економіки, промисловості.
Учасники президії відзначили, що альтернативою державних гарантій щодо встановлення розмірів посадових окладів та ставок заробітної плати педагогічних працівників залежно від рівня заробітної плати у промисловості може бути норма про залежність рівня зарплати вчителів від такого макропоказника як валовий внутрішній продукт, річна сума якої має в 3,5 рази перевищувати обсяг ВВП на душу населення.
Президія ЦК Профспілки підтримує як такі, що забезпечать вищий рівень заробітної плати педагогічних і науково-педагогічних працівників, порівняно з гарантованим статтею 57 закону «Про освіту», пропозиції щодо запровадження норми про встановлення ставки заробітної плати асистента вчителя, як найменш оплачуваної з педагогічних посад, у розмірі 3-кратної величини мінімальної заробітної плати та визначення розмірів посадових окладів за кожною наступною (вищою) посадою, включаючи ректора, шляхом підвищення попереднього посадового окладу (ставки заробітної плати) на 15%.
Вимоги Президії ЦК Профспілки щодо передбачення в законі гарантій про встановлення та забезпечення:
► надбавок за вислугу років педагогічним і науково-педагогічним працівникам залежно від стажу педагогічної роботи: до 3 років – 10%, від 3 до 10 років – 20%, від 10 років до 20 років – 30%, понад 20 років - 40%;
► підвищених посадових окладів та ставок заробітної плати педагогічним і науково-педагогічним працівникам за педагогічні, почесні, спортивні, вчені звання та наукові ступені;
► надбавок педагогічним працівникам - молодим спеціалістам у розмірі 10% ставки заробітної плати, посадового окладу;
► доплат педагогічним працівникам за виконання обов’язків класного керівника, завідування кабінетами, майстернями, лабораторіями, спортивними залами, музеями, методичними об’єднаннями тощо, за перевірку письмових робіт та інших видів педагогічної роботи у відсотках від ставки заробітної плати,
► безплатним користуванням житлом з опаленням і освітленням у межах встановлених норм педагогічних працівників, які працюють у сільській місцевості і селищах міського типу, а також пенсіонерів, які раніше працювали педагогічними працівниками в цих населених пунктах і проживають у них;
► надання статусу педагогічного працівника тренерам-викладачам та іншим фахівцям, робота яких пов’язана з навчально-виховним процесом, дитячо-юнацьких спортивних шкіл усіх типів і найменувань;
► підвищення статусу музичних керівників, інструкторів з фізичної культури дошкільних навчальних закладів до рівня інших педагогічних працівників з відповідною освітою;
► підвищення оплати праці працівників навчальних закладів, розташованих у гірській та сільській місцевості;
► недопущення при прийнятті спеціальних законів збільшення тривалості робочого часу педагогічних працівників, серед яких вчителі, викладачі, вихователі, керівники гуртків шляхом включення до нього крім навчальної роботи також методичної, організаційної роботи та виконання інших трудових обов’язків;
► недопущення закриття загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості та виділення з державного бюджету освітньої субвенції для всіх загальноосвітніх навчальних закладів, незалежно від чисельності їх учнів, обрахованої з коригуючим коефіцієнтом у бік її збільшення.
Президія ЦК Профспілки ще раз наголосила на неприпустимості встановлення в новому законі «Про освіту» норм, які призведуть до погіршення змісту та звуження обсягу прав освітян і заявляє, що буде відстоювати їхні трудові та соціально-економічні права та інтереси, застосовуючи всі дозволені законодавством засоби впливу на владу. |