У Міністерстві освіти і науки, молоді та спорту відбулася колегія – під головуванням Дмитра Табачника і з участю керівників департаментів, народних депутатів, ректорів вищих навчальних закладів, науковців і представників Міністерства охорони здоров’я, Мінагрополітики, Служби безпеки України й навіть Управління боротьби з кіберзлочинністю Міністерства внутрішніх справ. Вдосконалення технічних засобів робить усю процедуру незалежного тестування простою фікцією. Його результати залежатимуть від гаманця батьків, які зможуть придбати для своєї дитини «розумний» пристрій Таке серйозне представництво було не випадковим – адже першим пунктом стояла інформація про порушення абітурієнтами порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання з використанням технічних засобів і пошуки шляхів ефективного контролю за недопущенням таких порушень у майбутньому. ШПИГУНСЬКІ «ШТУЧКИ» Директор Українського центру оцінювання якості освіти Ірина Зайцева із сумом констатувала, що кількість виявлених порушень процедури тестування під час проходження абітурієнтами ЗНО щороку збільшується. Наприклад, 2012 року було анульовано 501 результат ЗНО, зокрема 448 – через наявність у абітурієнта технічних засобів зв’язку й друкованих або рукописних матеріалів, не передбачених процедурою тестування. «До того ж, – зазначила Ірина Павлівна, – в 2012 році ми вперше зіткнулися з організованою спробою передати правильні відповіді учасникам ЗНО через інтернет під час проведення тесту з математики. На жаль, технічний прогрес також грає на руку тим учасникам ЗНО, які намагаються створити для себе більш сприятливі умови… В 2012 році нам уже доводилося мати справу з високоякісною шпигунською технікою – окулярами й годинниками, в які вмонтовано фотоапарати». Ірина Зайцева підкреслила, що обговорення цього питання запропонували для спільної протидії всіх зацікавлених структур порушенням процедури проходження тестування. Вона висловила сподівання, що прийняті стосовно цього рішення допоможуть створити справді рівні умови для всіх учасників ЗНО. Як саме порушується процедура ЗНО з використанням заборонених пристроїв, докладно розповів начальник відділу захисту інформації УЦОЯО Олег Чугунов. За його словами, на першому місці – користування мобільними телефонами, фотографування, допомога сусідів. Цього року зафіксовано і схему списування під умовною назвою «Флеш-мобу» – це заздалегідь спланована через соціальні мережі масова акція. Такі порушення виявлені під час тестування з географії й математики. Олег Чугунов зазначив, що для «Флеш-мобу» достатньо мати реєстрацію в соціальних мережах і мобільний телефон, який міг би з ними зв’язуватися. Проблема в тому, що такі соцмережі зареєстровані в інших державах, а це усуває можливість впливу на їхню адміністрацію. Знайдено спеціальні технічні засоби, якими користувались абітурієнти. Наприклад, безпровідниковий мікронавушник. Також зафіксовано факти, коли абітурієнти хвилин через 15 після початку тестування йшли з пункту – нібито все вже зробили. Так може виноситись інформація про зміст тестів. Узагалі бурхливий розвиток техніки, – наголошував доповідач, – аж ніяк не сприяє якості контролю. Наприклад, деякі моделі мобільних телефонів (не скажемо, якої марки) виконано у формі звичайних ручок. Обвести контролерів навколо пальця нічого не варто, особливо, якщо це педпрацівники, котрі не дуже розбираються в технічних новинках. Також під час тестування можуть використовуватись інтерактивні окуляри з екраном, де відображаються смс-ки й навіть веб-сторінки. ЯК ЗАВАДИТИ? Не можна сказати, що працівники Центру якості освіти зовсім уже безпорадні перед просунутими юзерами. «Профессор, конечно, лопух, но аппаратура при нем» (с). Вони відстежують дзвінки, виходять на організаторів «флеш-мобів», навіть використовують металошукачі. Але основна проблема – в неможливості вилучити в абітурієнта мобільний телефон (або інший пристрій), не порушуючи при цьому права на особисту недоторканість, таємницю листування й телефонних переговорів. Можливо, пригодився б зарубіжний досвід? Наприклад, у Китаї шкільні екзамени проводять на вулиці. Кожен учень сидить окремо, під невсипущою увагою контролерів, які ходять між рядів. В Узбекистані під час вступних екзаменів до ВНЗ на дві години блокується робота засобів інформаційного обміну – ні есемеска не дійде, ні дзвінок не долетить. У Російський Федерації цього року тестовий матеріал було розроблено під кожного учасника. І якщо в інтернеті з’являються такі тести – відразу можна визначити, хто їх виклав. Республіка Молдова провела обшуки в центрах тестування, виявивши при цьому, що половина абітурієнтів мала при собі мобільні телефони. Українські науковці пропонують, окрім методів фізичного контролю, застосування технічних засобів, які могли б виявляти мобільні телефони за електромагнітним та іншим випромінюванням – детектори напруженості поля, тепло-візори. Однак це не дає відповіді на запитання, як вилучити телефон у абітурієнта. Виявляється, що ніяк. Адже ця процедура дозволяється лише тоді, коли йдеться про кримінальні злочини, а порушення під час тестування такими не є – на чому, зокрема, наголошував представник МВС, який був на засіданні. За фактами адміністративних порушень правоохоронці не мають права ані документувати їх, ні проводити обшуки. Залишається тільки пригнічування мобільного зв’язку в певний час і в певній місцині. Однак доцільним було б для початку запустити пілотні варіанти глушіння в кількох пунктах, де наступного року складатимуть ЗНО. Тому під час обговорення запропоновано створити міжвідомчу робочу групу із залученням спеціалістів усіх рівнів і галузей – міністерств, відомств, правоохоронних органів – для розробки механізмів ефективного контролю за технічними засобами в абітурієнтів. Таку ідею підтримав і Дмитро Табачник, зазначивши, що вдосконалення технічних засобів робить усю процедуру незалежного тестування простою фікцією. А результати залежатимуть від гаманця батьків, які за шалені гроші зможуть купити своєму чаду «наворочені» пристрої. Також, окрім створення робочої групи, яка напрацювала б певні рекомендації, міністр запропонував доручити Департаменту середньої освіти й Українському центру оцінювання якості освіти вдосконалити умови тестування, зробити жорсткішими штрафні санкції за використання будь-яких технічних засобів і навіть їх наявність під час тестування. Іншими словами, абітурієнта будуть виганяти з аудиторії без права повернення й перездачі. І взагалі – викреслювати на цей рік зі списків абітурієнтів. Незалежно від того, вимкнутий технічний пристрій чи ні. Адже коли є велика аудиторія й лише двоє наглядачів за процесом, дуже важко зрозуміти, хто масажує хворе вухо, а хто, як у відомому фільмі про пригоди Шурика, поправляє технічний засіб. ДОСЯГНЕННЯ Й НЕДОЛІКИ Другий пункт порядку денного – підсумки вступної кампанії 2012 року. За словами директора Департаменту вищої освіти МОНмолодьспорту Юрія Коровайченка, вступна кампанія відзначалася належним рівнем організації всіх зацікавлених сторін, а також посиленою увагою громадськості та ЗМІ. Цьогоріч уперше запроваджено в повному форматі Єдину державну електронну базу з питань освіти (ЄДЕБО), з допомогою якої вступники могли подати електронну заяву на вступ. «Загалом у 2012 році на програму молодшого спеціаліста в цій системі зареєстровано майже 316 тисяч заяв, – доповів Юрій Коровайченко, – на програму бакалавра – майже 1 мільйон 320 тисяч, на програму спеціаліста – 276 тисяч, на програму магістра – понад І27 тисяч заяв. За всіма освітньо-кваліфікаційними рівнями в системі зареєстровано майже два мільйони 40 тисяч заяв вступників». Загалом електронною системою подачі документів скористалося 67 300 осіб, які відіслали до ВНЗ понад 282 тисячі електронних заяв, що становить майже третину бажаючих вступити на навчання за освітньо-кваліфікаційною програмою бакалавра. За даними ЄДЕБО щодо результатів прийому в 2012 році до вищих навчальних закладів усіх форм власності і підпорядкування, всього зараховано 398,4 тисячі осіб. У тому числі 220,1 тисячі – за кошти державного і місцевих бюджетів, що становить 55,3 відсотка. Як завжди, не обійшлося й без ложки дьогтю. Як зазначив Юрій Коровайченко, під час проведення цьогорічної вступної кампанії були недоліки як об’єктивного, так і суб’єктивного характеру. – Незважаючи на роботу, яку Міністерство провело щодо збільшення обсягу державного замовлення на підготовку фахівців із вищою освітою в 2012 році, кілька вищих навчальних закладів не змогли скористатися нагодою, яку їм дала держава. В результаті певну кількість місць державного замовлення за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра і молодшого спеціаліста реалізовано не було. Також Юрій Коровайченко поінформував учасників колегії про основні завдання вступної кампанії 2013 року, серед яких: своєчасне розроблення, затвердження й оприлюднення Правил прийому до ВНЗ, прозорість і публічність конкурсного зарахування на навчання, своєчасне формування пропозицій і безумовне виконання ВНЗ встановленого обсягу держзамовлення тощо. Після того члени колегії розглянули питання про відзначення працівників галузі освіти, науки, фізичної культури та спорту державними нагородами України і відзнаками Кабінету Міністрів. А «під завісу» засідання виступив директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Олександр Удод, який поінформував про стан виконання держзамовлення на видання навчальної літератури в 2012 році, про підсумки 1-го етапу Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів 5 – 9 класів ЗНЗ і затвердження переліку навчальної літератури, що видаватиметься за держзамовленням у наступному році. – Вперше за останні 20 років максимальне фінансування бюджетної програми дало змогу здійснити видання підручників не для однієї паралелі, а для двох – тобто для учнів 1 і 2 класів загальноосвітніх навчальних закладів, – сказав Олександр Удод. Він наголосив, що одним із пріоритетних напрямів удосконалення якості навчальної книги є її вибір на конкурсній основі. Тетяна БОГДАНОВА, «Освіта України» № 45 Джерело: http://pedpresa.com/blog/kolehiya-monmolodsportu-tehnichnyj-prohres-zavazhae-obektyvnomu-otsinyuvannyu-znan.html#more-32688 |