Набув чинності наказ МОН (наказ Міністерства освіти і науки України від 01.02.2018 № 90), яким внесено зміни у Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти. Вони стосуються не лише назви нормативного документа, а й кількості штатних одиниць деяких посад, запровадження нових норм. Що слід врахувати під час складання штатного розпису?
Ніна ОМЕЛЬЯНЕНКО,
шеф-редактор редакції управлінських видань MCFR Освіта
Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти (далі — Типові штатні нормативи) затверджені наказом МОН від 06.12.2010 № 1205. Вони поширюються на усі типи закладів загальної середньої освіти, в тому числі опорні та їх філії, крім шкіл-інтернатів усіх типів, спеціальних, санаторних шкіл, шкіл соціальної реабілітації та вечірніх (змінних) шкіл, та визначають максимальну кількість посад (штатних одиниць).
Заклади загальної середньої освіти формують штати з урахуванням таких показників, як:
- контингент учнів;
- кількість класів;
- режим роботи;
- площі та санітарний стан приміщень, будівель і споруд.
Нові норми
Типові штатні нормативи не встановлюють норми щодо визначення кількості штатних одиниць посади вчителя. Їх визначають на основі кількості годин за навчальними планами, розробленими на основі Типової освітньої програми, з урахуванням:
- інваріантної та варіативної складових;
- поділу класів на групи під час вивчення окремих предметів;
- кількості годин, передбачених для індивідуального та групового навчання учнів;
- інших вимог законодавства щодо організації освітнього процесу, з урахуванням норми на ставку 18 навчальних годин на тиждень.
У школах, в яких навчання дітей з особливими освітніми потребами організоване у спеціальних класах, для здійснення освітнього процесу та проведення корекційно-розвиткових занять, визначених робочим навчальним планом, вводять посади вчителів-дефектологів (вчителя-логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога), інших спеціалістів із відповідною підготовкою.
У школах, в яких навчання дітей з особливими освітніми потребами організоване в інклюзивних класах, для проведення корекційно- розвиткових занять, що визначені індивідуальною програмою розвитку, посади вчителів-дефектологів (вчителя-логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога) вводять за наявності навантаження не менше ніж 9 навчальних годин на тиждень, на основі норми на ставку 18 навчальних годин на тиждень.
Під час встановлення штатного розпису школи не враховують кількість учнів шестирічного віку, навчання яких організовано в закладі дошкільної освіти.
Для опорної школи та її філій складають єдиний штатний розпис, враховуючи також кількість учнів (класів тощо) філій.
Змінені норми
Приведено у відповідність до Закону України «Про освіту»термінологію, а саме:
Було |
Стало |
Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів |
Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти |
загальноосвітні навчальні заклади |
заклади загальної середньої освіти |
навчальні заклади |
заклади освіти |
Позицію «Вихователь» замінено позиціями такого змісту:
Найменування посади |
Нормативна чисельність (максимальна) |
Умови введення |
Вихователь |
|
У школах, що мають групи продовженого дня, вводять посаду вихователя для роботи групи продовженого дня залежно від загальної кількості годин роботи груп, на основі норми на ставку 30 годин на тиждень |
0,5 (на один автобус) |
Вводять додатково за наявності у школі організованого підвезення учнів шкільним автобусом для супроводу дітей (незалежно від кількості шкіл, що обслуговує автобус) |
Асистент вчителя |
1 |
Вводять у школах, де запроваджене інклюзивне навчання, для роботи з учнями з особливими освітніми потребами з розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти |
Тобто, кількість штатних одиниць посади «асистент вихователя» збільшено: було —0,5 шт. од., стало — 1 шт. од.
Матеріали використані з журналу "Практика управління закладом освіти" №5 |