«Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, пробудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання» говорив В. Сухомлинський. Тому треба відповідально ставитись до періоду адаптації першокласників. Шестирічним дітям нелегко в цей період. Змінюється їх соціальна позиція: вперше в своєму житті дитина стає членом суспільства зі своїми обов'язками учня. Відбувається зміна провідної діяльності від ігрової до навчальної. До того ж успішність процесу адаптації дитини до школи залежить наскільки міцно вона змогла ствердити свою позицію в класі серед однолітків.
Для того щоб процес адаптації успішно пройшов як для дітей так і для та класного керівника у ІІ декади вересня практичним психологом було проведено психологічне обстеження, з метою вивчення трьох основних аспектів: емоційно-вольової готовності до навчання у школі, мотиваційної та розумової (інтелектуальної); виявлення дітей, яким необхідна допомога.
За проведеним дослідженням, анкетами батьків та методом спостереження з 18 першокласників (дитячий садок відвідували лише 12) виявлено 16 (89 %) дітей, які готові до навчання в школі та 2 (11 %) учнів «групи ризику», в яких на недостатньому рівні інтелектуальний розвиток та розвиток мовлення (потребують консультації та корекції логопеда). Вчасне виявлення таких дітей дає можливість шляхом сумісної допомоги батьків, класного керівника та практичного психолога виправити ситуацію. Батьки отримали консультацію щодо системності підтримки та конкретної допомоги своїм дітям, звернення за порадами до логопеда. Класний керівник ознайомлений з результатами діагностування, та напрямками роботи з дітьми «групи ризику». У декількох першокласників спостерігається певна напруженість, невпевненість. Тому з усіма учнями 1-го класу практичним психологом будуть проведенні 8 занять протягом жовтня-листопада за авторської корекційно-розвивальної програми Ю.Назаріної «Розпочинаємо навчання з радістю» (корекція емоційної сфери). Окремо з учнями «групи ризику» та учнями з нижче середнього розвитку пізнавальних процесів заплановані заняття з розвитку пізнавальних процесів (мислення, пам'ять, увага, моторики рук, уяви) за допомогою програми І.І.Лабковської «Пізнайко».
Процес адаптації першокласників триває і активна позиція усіх учасників навчально-виховного процесу та батьків надасть позитивний, бажаний результат.
Куртєва Катерина Костянтинівна психолог Кирничанської ЗОШ
|